Montessori kurzy
V Montessori systému nerozdělujeme děti podle věku; věkově smíšené
skupiny jsou mnohem přirozenější, děti se v nich cítí uvolněně, nic je
nenutí soutěžit a srovnávat se z druhými. Mohou se vyvíjet podle svého
vnitřního plánu, postupovat svým tempem, pozdržet se tam, kde potřebují.
Děti v připraveném prostředí pracují se speciálními pomůckami podle
svých individuálních vývojových potřeb, aktuálního zájmu, temperamentu a
schopností.
Dítě je aktivní, vybírá si činnosti, řeší problémy, podle svých možností
se stará o sebe a o své okolí. Učitel či rodič ustupuje do pozadí,
stává se tichým, ale vnímavým pozorovatelem. Svou péči věnuje přípravě
prostředí a výukového materiálu, především však pracuje na sobě, aby byl
vhodným vzorem pro dětského pozorovatele.
Trpělivost a zájem, které rodič či pedagog projevuje vůči dítěti a jeho
práci, má velký vliv na jeho touhu učit se. Dospělý však dítě v žádném
případě nehodnotí. Pokud dítě pracuje se zaujetím, pracuje vždy nejlépe,
jak právě v této chvíli dovede. Takto vedené dítě považuje učení za
vzrušující zkušenost a výzvu.
Připravené prostředí poskytuje dítěti množství příležitostí k
procvičování hrubé a jemné motoriky, koordinace oko-ruka a
grafomotorických dovedností, rozvíjí a zjemňuje smyslové vnímání
(poznatky zapsané do buněčné paměti těla zůstávají dítěti na celý život –
odhad vzdálenosti, času apod.). Speciální pomůcky vyvinuté Marií
Montessori a jejími následovníky rozvíjejí jazykové dovednosti a
matematické myšlení. Oblast tzv. kosmické výchovy dává dětem možnost
získávat a třídit si poznatky o světě.
Cesta poznávání vede vždy od konkrétního k abstraktnímu. Prozkoumáním
jedné věci do nejmenších detailů dochází k poznání a pochopení celku.
Hlavním cílem toho všeho je probudit v dětech úžas nad světem, vybudovat
úctu a respekt k přírodě a jejím zákonitostem a posléze touhu nalézt
své místo a svůj životní úkol.